سين سين بانو
سين سين بانو
.

 

 

 

خيتاب يه ميان وعدۀ خوشمزه،مفيد و مغذيۀ تبريزييه که من از مامان بزرگ خدا بيامرزم ياد گرفتم(البته من يه کم تغييرش دادم). از خواصش هم همينو بگم که سرشار از آهنه و بسيار مفيد برای خانومای عزيز.

 

مواد لازم:

 

اسفناج 1 کيلو گرم

عدس 2/3 ليوان

پياز 1 عدد

نمک به ميزان لازم

زردچوبه به ميزان لازم

فلفل قرمز به ميزان دلخواه

فلفل سياه به ميزان دلخواه

خمير نون بربری 2 عدد

 

قبل از هر چيز بگم که توی دستور اصلی پخت خيطاب از سبزی های محلی و صحرايی (شوران و قزه ياغی) استفاده می شه. شوران که يه جور اسفناج وحشيه و قزه ياغی هم که همون شنگه.من چون بهشون دسترسی نداشتم از اسفناج استفاده کردم. در ضمن برای راحتی کار من خمير رو خودم درست نکردم و از نونواييه  سر کوچه 2 تا خمير بربری گرفتم. مورد ديگه اينه که اصل اين غذا تو تنور پخته می شه و داغ داغ با کره می خورنش که شما می تونيد بعد از آماده شدن روش زردۀ تخم مرغ و کنجد بزنيد و بذاريدش تو فر تا بپزه و بعد با کره ميل کنيد. اين جوری هم خوشمزه اس هم سالم. اما خود من سرخ شده اش رو بيشتر دوست دارم.از من به شما نصيحت برای يه بارم که شده سرخ شده اش رو امتحان کنيد در اين صورت ديگه از کره استفاده نکنيد.

 

طرز تهيه:

 

عدس رو با آب می پزيم. اسفناج رو هم با يه کمی آب می پزيم و با گوشکوب می کوبيم .

 

 

 

پيازمون رو نگينی خرد می کنيم و با زردچوبه تفت می ديم. بعد عدس و اسفناج پخته رو همراه فلفل سياه و قرمز(اگه با فلفل و تنديش مشکل نداريد فلفلش رو بيشتر بريزيد تا تند بشه خيطاب تندش خوشمزه تره) بهش اضافه می کنيم.حالا موادمون حاضره صبر می کنيم تا يه کم سرد بشه.

 

 

خميرمون رو پهن می کنيم و بعد با يه کاسه اون رو به شکل گرد ببريد.

 

 

  مواد رو که حالا خنک تر شده روی خمير می ذاريم.

 

 

دو تا لبۀ خمير رو روی هم می ذاريم و گوشه هاشو با چنگال به هم وصل می کنيم.

 

 

 

در آخر توی روغن سرخش می کنيم و لذتش رو می بريم.

 

 

 

 

 

نوش جان.

 

نکته:

اين مقدار مواد 10 - 15 تا خيتاب بهتون می ده.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ شنبه 11 آبان 1392برچسب:خيطاب,ميان وعده,عصرونه خوشمزه,اسفناج,عدس, توسط سونيا |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.